Tyvärr har problemen fortsatt för Comhems bredbandskunder i Bergeforsen de senaste veckorna. Orsaken – företaget har hittat nya hårdvaruproblem i systemet som man nu åter lovar att åtgärda.
Efter att Comhem identifierat och bytt ut de trasiga delar i bredbandsnätet som orsakat problem åtminstone sedan december 2019 hoppades vi att avbrotten i bredbandsleveranserna skulle upphöra. Tyvärr blev det inte så.
Efter att flera i området hört av sig till mig med nya felrapporter kontaktade jag därför åter Comhem i veckan. Deras representant meddelade då att företaget hittat ytterligare och nya fel i hårdvaran som styr systemet och som återigen orsakat avbrott. Och återigen hoppas nu Comhem att man löst problemen en gång för alla.
Det längre avbrottet tidigare i oktober ska dock, enligt företagets representant, ha orsakats under underhållsarbete av Servanet (som ju äger det bredbandsnät som Comhem i sin tur hyr av dem). Somliga störningar kan också, enligt representanten, delvis bero på att man har en föråldrad router.
Frustrationen är fullt förståeligt stor hos många med Comhem-abonnemang över att problemen med bredbandet aldrig tycks upphöra. Comhem säger sig fortsätta utreda både de aktuella och historiska problemen och har utlovat att komma med ett definitvt besked om hur man ställer sig till framtiden för sitt bredbandsnät i Bergeforsen samt förslag på ersättning till drabbade kunder senast den 31 oktober.
Till dess, håll koll på ert bredband och rapportera eventuellt nya fel eller avbrott till mig via Messenger eller e-post så för jag det vidare till vår kontakt hos Comhem så fort som möjligt.
/Bredbandsgruppen genom Erik Nyberg